Vol ongeloof
Sommige scholen geven aan dat ze geen sociale instelling zijn en verwijzen graag door. Naar het plaatselijke opvoedbureau, wijkteam of Centrum voor Jeugd en Gezin als een ouder aanklopt met een opvoedvraag. Ooit sprak ik een directeur van een basisschool, die beweerde dat “zijn ouders” geen opvoedingsvragen hadden. En als er al vragen waren, kon hij ze zelf wel oplossen. Alsof hij de wijsheid in pacht had.ย “Make that the cat wise”, zou Cruijff gezegd hebben.
Druk van ouders
Steeds meer scholen ervaren druk van ouders, die steeds meer eisen en vragen van de leerkracht. Het zijn de “draaideur-ouders” die iedere leerkracht wel kent. Ze komen regelmatig bij je aankloppen met (verkapte) opvoedingsvragen. Ze stellen de vraag dan zo, dat je – voor je het weet – in een diepgaande discussie beland over onzindelijk zijn, schoolkeuze, laatslapers, tegenvallende resultaten, huiswerk maken etc. Niet zelden met een licht dwingend karakter.
De school als opvoedloket?
“De nood is niet zo heel hoog en de school is er toch ook om af en toe een vraag te stellen?”, denkt de ouder. En dus ga je – als leerkracht met je grote hulpverlenershart – in op die ene vraag. De volgende laat dan niet lang op zich wachten. Of het terecht of niet is, dat ouders met opvoedingsvragen bij de school aankloppen, laat ik in het midden. Het is een feit dat de druk op onderwijsgevend personeel toeneemt. Wellicht wordt een deel daarvan veroorzaakt door dit soort vragen?
Het kan ook anders gelukkig.
Door de OpvoedParty binnen de school te faciliteren, kan de leerkracht ontlast worden van vragen waar hij of zij geen expertise in heeft. De school is een plek waar kinderen jarenlang dagelijks komen. Ze zijn letterlijk in beeld bij de leerkracht of de docent. Dat is een groot goed. Ouders kennen elkaar zijdelings of goed van het schoolplein of via de klasgenoten van hun kind. De OpvoedParty maakt graag gebruik van dit informele netwerk. En van de eigenWIJSheid van ouders. Gunstig bij-effect is dat ouders elkaar beter leren kennen en elkaar minder veroordelen op grond van uiterlijkheden. Tijdens de OpvoedParty gaan we namelijk net even iets verder dan het “gesprek aan het hek”.
De OpvoedParty als service naar ouders
Steeds meer scholen (en trouwens ook de kinderopvang) weten de weg naar de OpvoedParty te vinden. Zij nemen de OpvoedParty op in hun beleid en zetten met regelmaat een OpvoedParty op de jaarkalender. Gefaciliteerd door een medewerker ouderbetrokkenheid, een bevlogen leerkracht of een ouder. Zo werken we samen met ouders. Praten we niet over hen, maar met hen. En krijgt ouderbetrokkenheid een enorme boost. Ouders voelen zich gehoord met hun vragen en gekend in hun kwaliteiten als opvoeder.
Iets voor jouw school? Of de school van jouw kind(eren)? Neem gerust contact op, dan denken we graag met je mee.
Leave a Reply