Het MultiCulti-OpvoedPartySpel is geschikt voor elke (beroeps)opvoeder, die:
- Moeiteloos in contact wil komen met niet-Nederlandse ouders
- Op zoek is naar inspiratie en diepgang in gesprekken met ouders
- Kennis en ervaring wil opdoen met ouders die opvoeden in 2 culturen
Het bestaat uit:
- Een stap-voor-stap handleiding;
- 5 kaarten om in tweetallen (max. 10 deelnemers) kennis te maken met elkaar;
- 63 aantrekkelijk vormgegeven kaarten met prikkelende stellingen en situatieschetsen, overzichtelijk gerangschikt naar leeftijd;
- 3 praatkaarten voor de begeleider ter ondersteuning van de discussie.
Ondergebracht in 3 krachtige thema’s:
- Communicatie met kinderen
- Zelfbeeld en zelfvertrouwen
- Grensoverschrijdend gedrag
Aantrekkelijke staffelkorting bij afname van:
- 10 spellen of meer 10% korting
- 20 spellen of meer 12,5% korting
- 30 spellen of meer 15% korting
- 40 spellen of meer 20% korting
Hou er rekening mee dat we gemiddeld 1x per week verzenden, dus dat het even kan duren voordat je pakketje op de deurmat valt.
Els van der Luit –
Ik heb het spel ingezet tijdens de praktijklessen op de Hogeschool Rotterdam. Ik geef les aan de AD opleiding pedagogisch educatief medewerker. De studenten leren tijdens de opleiding om in de peutergroepen in de kinderopvang en peuterspeelzalen kwaliteit te verhogen. Een van de onderdelen is werken aan goede oudercontacten. Het OpvoedParty-Spel biedt situaties en vragen die de studenten in de praktijk tegen komen. Het leek mij een goed oefeninstrument tijdens de begeleidingslessen. Ik heb de groep verdeeld in groepjes van 5.
De eerste opdracht was: neem om de beurt een kaartje en lees de situatie voor. Geef eerst zelf antwoord wat jij zou doen in de situatie als opvoeder/ouder. De tweede ronde kregen de studenten de opdracht om de situatie te benaderen vanuit hun professionele rol: het is een ouder die met de vraag/ situatie bij jou komt. Hoe reageer je? De studenten vonden het een leuke manier om zo het communiceren met ouders te oefenen. Zij vonden de situaties realistisch en het gaf hen een impuls om met deze praktische situaties om te leren gaan en om hun eigen mening te formuleren.
Ik zag in de groepjes veel betrokkenheid op elkaars antwoorden. De studenten toonden interesse in aanvullen van de ander. De ene helft van de groep heeft de MultiCulti-OpvoedParty gespeeld. De anderen helft heeft de “gewone” versie uitgeprobeerd. In de evaluatie kreeg ik positieve reacties. Een kritische aantekening; de Antilliaanse meisjes herkende de situaties in het MultiCulti-OpvoedPartySpel wat minder. Alle studenten vonden het opvallend hoe verschillend het voelde om als “jezelf” het antwoord te geven, of als professional. Dit was een mooie extra ontdekking. Ik heb mijn collega’s gevraagd het spel ook met hun studenten te spelen.